Banan …BlueKing 155’

Vår bana är en BlueKing 155’, det är den vanligaste typen av bana för tävlingar med vingbilar och den passar även utmärkt för Saloonbilar – allt i skala 1:24 .

Banrekordet för kval är 1,707 sekunder (Antti Immonen, SF) för ett varv och 974 varv (Mikael Sillẻn) för en 8x5minuters final.

Banan sedd från "Fingret"

Banan sedd från podiet

Banan är designad av Per Persson och byggdes våren 1991. Då skrotades vår gamla bana av samma typ. Den gamla var byggd i mitten av 70-talet av Hasse Nilsson och spånskivorna i den var fördärvade av alla kemikalier som används (kemiskt ren bensin, däcksoppa, braid-jouice mm).

Per Persson och RL basade över byggets inledning och resten (kanske 1.000timmar totalt) gjordes av klubbens medlemmar.

Vi tog vara på våra egna erfarenheter från tidigare banor och gjorde den här banan enormt stabil samt motor- och kurvvakts-vänlig.

Det betalade sig väl och det slogs rekord på löpande band vid samtliga tävlingar de första åren.

Banan är byggd i MDF-board och lackerad med 2-komponent lack. Sträckningen är i stort densamma som tidigare men bredden mellan spåren är utökad och doseringen är lägre – största skillnaden jmf med den gamla är att banan är rytmisk och att den fortfarande idag är väldigt jämn.

Varvräkningen sker med fotoceller kopplade till en LaneMaster, den räknar och mäter varje varv på 1/1.000-dels sekund när.

Länk till bilder från bygget av banan. De visar hela vägen från rivningen av den gamla banan tills den nya banan är klar för race.

2x75A – nätaggregat 13,8 Volt

2x60A – nätaggregat 1-15,3 Volt , med plats för fler i framtiden

Strömmen från nätaggregaten matas via 240mm² kablar ut till förgreningarna vid handtagen. Tidigare skedde försörjningen med hjälp av Saft-Nife NiCd-batterier i 4 paket (kortslutningsström på 1.100A när de var nya).

En av de gamla batteri-packarna

Stommen i strömförsörjningen är kvar från den gamla banan. Vi har 4 inmatningar a’ 32mm² till varje spår längs med banan.

Elskåpet

Omkopplare och huvudsäkringar

Hela arrangemanget för matningen av strömmen ända från strömkällorna till utmatningspunkterna längs med banan är av industri-standard och vi har papper på att de uppfyller alla krav på säkerhet vad gäller brandskydd och krav från sprängämnesinspektionens mm.

Under en G7-final pendlar strömuttaget mellan 200-250A . Körhandtaget är den sista utvägen när det gäller säkring mot kortslutning ute på spåren.