SlotPeace Forum Index SlotPeace
Team21's Forum ...för Slotracers
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Diskussion i Åtvidaberg mm - HUR GÅR VI VIDARE MED …
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    SlotPeace Forum Index -> Tävlingar / Utbyte mellan klubbarna
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Bengt
Slotracer


Joined: 07 Nov 2005
Posts: 268
Location: Team21 ...den fräna klubben

PostPosted: Sun Nov 27 19:09:57    Post subject: Diskussion i Åtvidaberg mm - HUR GÅR VI VIDARE MED … Reply with quote

När lördagens tävling var klar i Åtvidaberg samlades vi för att diskutera hur vi går vidare med våra Saloon-tävlingar som syftar till att ge i första hand kidsen en möjlighet att kunna komma ut och tävla på andra banor några gånger om året.

Vi som diskuterade var:
Per från Boxholm, som skannat av läget i klubbarna inför diskussionen + Landrud med sin rutin från allt som har med slotracing att göra + Bengt från Team21 + många från Åtvidaberg, bla Uffe, Bosse, Rolf med flera.

Vi kom inte bokstavligen fram till så många resultat, men …
· Vi ska fortsätta med tävlingsutbytet. Om det blir en serie med sammanlagd poäng-räkning eller inte får vi se, hur som helst så ska det vara Pokaler eller liknande för kidsen och där även uppmuntringspriser till alla. Även om det var outtalat så ska även alla juniorer få pris i de övriga klasserna.
· Åtvidaberg + Boxholm + Team21 är med på noterna. Förmodligen även Karlskoga (dock lite oklart i vilken konstellation!). Västerås och Vimmerby är inte avskrivna, och Växjö ”bearbetas” för att hänga på.
· Tävlingsupplägg blir upp till arrangerande klubb att avgöra, = som tidigare.
· ”Isra” (G12-Saloon eller Produktion 1/24) och Box12 körs i stort enligt Sveslot’s regler, frånsett dribblet med karosser och mekning mm.
· ”Standard” (16D-Saloon) – här är det ännu ingen enighet vilka motorer det är som gäller. Boxholm + Team21 + Karlskoga + Västerås + Vimmerby + Växjö kör med Parma 16D #501 och Åtvidaberg har gått över till (den snabbare? och i sverige också dyrare) Speed FX-motorn utan försegling från ProSlot. Frågan om vilken motor man ska få köra med bollades tillbaka för betänkande till klubbarna för att diskuteras vid nästa träff. Det saknas även enighet vad gäller preparering av motorer, men det ses inte som ett problem om klubbarna har koll på det.

Idag är läget följande:
· Boxholm kör med Parma RTR-bilar som har förseglade Parma 16D. Här låter man kidsen meka med bilen i syfte att lära dem hur man mekar, tex – byta ut ankaret – meka i motorn, rengöring och kolbyte – byta utväxling.
· Åtvidaberg kör med TurboFlex bilar som byggs av klubben. De äldre bilarna har förseglade Parma 16D- och de nysålda har ProSlot-motorn. Man tillåter lite mekning också.
· Team21 kör med TurboFlex med Parma 16D (någon äldre bil har fortfarande kvar Fast-One’s 16D-motor) som byggs av klubben. Inga modifieringar whatsoever – motorerna slängs om de kroknar – ingen motormekning alls – alla bilar har 10T / 38 i utväxling – alla följer dessa regler på klubben (utom xxxxx W).
· Karlskoga kör med Parma RTR-bilar. Meknings-status saknas.
· Växjö kör dels med klubbens egna Parma RTR-bilar och dels med nyare TurboFlex med Parma 16D (från Team21).
· Vimmerby - ???
· Västerås - ???

Jag hoppas att det här en objektiv beskrivning av diskussionerna vi förde – gör annars ett inlägg här eller meddela mig om jag fått något om bakfoten, så lägger jag det till ”protokollet”.

cheers / Bengt


Last edited by Bengt on Sun Jan 8 1:11:44; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Bengt
Slotracer


Joined: 07 Nov 2005
Posts: 268
Location: Team21 ...den fräna klubben

PostPosted: Sun Nov 27 21:15:10    Post subject: Tillägg Mek-status för Karlskoga Reply with quote

Hej
Kent i Karlskoga meddelar följande:

Quote:
Mekstatus och bilar.

Vi kör med Parma RTR bilar idag, tidigare körde vi alla chassin som var tillåtna hos Sveslot så det finns kvar sådana. Alltså chassin enligt Sveslot Production.

Ombyggnad av chassi se Sveslot. Dvs vi löder lager på RTR Parma.

Motorer 16D PARMA med försegling kvar. Vi tillåter byte av kol men ej öppning av motor.

Fritt utväxling och fria drev (48 eller 64 pitch).

Handtag. Fritt handtag dvs elektronik eller resistor eller vad de har, med broms och choke eller vad de vill.

Enligt styrelsen skall Karlskoga köra tävlingen i oktober 2006 om det är OK för Er andra. Det är vad som är sagt senast förra veckan, inga ändringar av detta trotts alla olika ideer.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Bengt
Slotracer


Joined: 07 Nov 2005
Posts: 268
Location: Team21 ...den fräna klubben

PostPosted: Sun Nov 27 21:28:27    Post subject: Ok från Boxholm Reply with quote

Hej

Per i Boxholm meddelar att han tycker jag sammanfattat rätt och tillägger att:
Test av ProSlot-motorn sker så snart han kan.
Han kontaktar Jan Kylvik i Karlskoga angående deras intresse att deltaga och att arrangera en deltävling.
Han hoppas att motorfrågan löser sig snart, särskilt då det alltid har varit ett bra samarbete mellan klubbarna.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Bengt
Slotracer


Joined: 07 Nov 2005
Posts: 268
Location: Team21 ...den fräna klubben

PostPosted: Sun Jan 8 1:04:47    Post subject: Hur går vi vidare? Reply with quote

Hej
Per i Boxholm kör hårt med oss ...och det gör han rätt i - se nedan
cheers / Bengt


Här är mailet från Per
Per wrote:
> Hej ! Nu när helgerna går mot sitt slut är det kanske dags att börja tänka på miniracing igen .
> Jag gör ett försök till ! Ni kan väl prata igenom sakerna i era klubbar och sedan kortfattat skriva ner och skicka till mig vad ni har för åsikter om hur tävlings samarbetet ska gå till. ( jag bifogar vårat förslag igen, har inte ändrat något i det )
> Om någon vill ha med någon mer klubb kan ni som har kontakt med dem be att de mailar mig.
> Sedan sammanställer jag vad vi är överens om och vad som ska diskuteras vidare, sedan kan vi ju träffas och lösa de sista bitarna.
> Är ni inte intresserade att vara med kan ni ju berätta det med !
> Tycker ni det är okej att vi börjar så här ?
>
> m.v.h Per Boxholms Motorklubb

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Bengt
Slotracer


Joined: 07 Nov 2005
Posts: 268
Location: Team21 ...den fräna klubben

PostPosted: Sun Jan 8 1:06:58    Post subject: Team21 synpunkter och kommentarer Reply with quote

Hej igen
Här är Team21's synpunkter och kommentarer - markerade med rött
cheers / Bengt

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Bengt
Slotracer


Joined: 07 Nov 2005
Posts: 268
Location: Team21 ...den fräna klubben

PostPosted: Mon Jan 16 18:12:24    Post subject: Reply with quote

Hej
Nu börjar det närma sig, tiden går snabbt.
Vi (Team21) tar inom 2 veckor beslut på NÄR vi kör ett race ...typ ett sånt race som vi körde förra året i mars.

Det verkar också lite oklart om hur Åtvidaberg gör med sina Super 16D-motorer!
Vi i Team21 ser väl inga större problem med att kidsen kör slut på de motorer de redan har köpt detta under förutsättning att
* dels inga nya Super 16D säljs
* dels att klubben tar sitt ansvar och inte tilllåter en fortsättning med Super 16D för de barn som ända hade platsat i en final med en vanlig Parma 16D

---------------------

Calling Wäxjö MS & Team Sigfridshell!!! NÄR kör vi tävling hos er? är ni med till hösten? (vi kommer att hjälpa till på själva tävlingen, och tillgång till rejäl ström är inga problem på en sån här tävling)

cheers / Bengt
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Torsten
Slotracer


Joined: 15 Nov 2005
Posts: 15
Location: Växjö

PostPosted: Mon Jan 16 18:35:28    Post subject: Reply with quote

Går allt som vi vill så kanske sena våren eller i annat fall till hösten, JA! Very Happy Klart vi vill tävla här oxå..
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
otala
Guest





PostPosted: Tue Jan 17 9:56:27    Post subject: Reply with quote

Ta gärna bort sveslots regel om förarinsats i alla klasser. Det räcker med kaross.
När jag var med och startade gamla Serie Öst på 80-talet så tävlade vi på nästan alla banor som fanns i Östergötland:
Finspång, Stjärnorp, Linghem, Motala, Linköping, Boxholm, Norrköping.
Då blev det många tävlingar att åka på för alla som ville.
Det ordnades övernattningar i sovsäck intill banan eller i någon lokal i närheten.
Det blev många tillfällen att träffas och ha kul. När är tävlingsdatumet i februari?
Back to top
Bengt
Slotracer


Joined: 07 Nov 2005
Posts: 268
Location: Team21 ...den fräna klubben

PostPosted: Sat Jan 28 23:47:43    Post subject: Nu har vi kommit till skott Reply with quote

Hej
Vi planerar för RACE hos oss på lördagen 18 mars – inbjudan kommer senare, när vi fått ok från Per.
Det blir alltså en tävling helt i andan av de tidigare tävlingarna i utbytet mellan klubbarna.

Per från Boxholm håller på med hela planeringen av Serie Öst just nu.
Jag har meddelat att Växjö är med på tåget.

Schemat för dessa tävlingar blir nog ungefär så här:
Race på Team21 - 18 mars-2006
I Åtvidaberg - nån gång i april
Tävling i Västerås eller Karlskoga - kanske också i vår
Tävling i Västerås och / eller Karlskoga till hösten
Tävlingar i Boxholm och Växjö till hösten
Det tror jag blir bra.

----------------------------------------------------------------------

Vi har haft årsmöte på Team21 idag, och beslutade då om lite ändringar av våra regler för att de ska passa in i det vi har diskuterat här och i email.


Klippt och Klistrat från vår hemsida:

”Det blir nya regler för Kid'z Saloon, de blir anpassade efter de regler vi har i tävlingarna med andra klubbar. De gäller efter nästa klubbrace som körs Torsdagen 16/2 , ändringarna gäller motor + chassi + kaross.
Motorn måste vara Parma#501 (förseglad och inte-mekad-med av annat än föraren själv) - vi byter in din gamla motor av typen Fast-One's eller Trinity mot en mellanskillnad på 25:- för en ny Parma#501.
Chassit måste vara Champion Turbo-Flex (eller Parma Flexi I, II, III, IV som aldrig sålts på klubben).
Karossen måste vara hel och av typ "standardbil", inga trasiga karosser eller några karosser av typ "sportvagn" tillåts längre i tävlingssammanhang. Kommande KlubbRace på ...den fräna klubben
Kid'z 16D-Saloon; deltävling #2 körs Torsdagen 16 februari.
G12-Saloon; deltävling #1 körs Lördag 11 februari kl.14 , ev. kommer tid och plats att ändras!!!

Preliminärt datum för Race ingående i utbytet mellan klubbarna är Lördag 18 mars, klasserna blir 16D-Saloon, G12-Saloon och Box12 ...boka detta datum redan nu, i forumet finns mer om detta. ”

cheers / Bengt
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Peter
Slotracer


Joined: 07 Nov 2005
Posts: 14

PostPosted: Sun Feb 5 2:27:27    Post subject: Reply with quote

Tjo å hallå...

Föreslaget e att kiddsen kör på 10V, jag tror inte vi kan skruva ner till det..

Låt dom köra på det vi kan prestera med ett nätagg, utan batteri...

Beträffande handtag så har vi bara elektroniska SPING, så det får allt duga!!

Vad gällande övrigt så funkar reglerna för oss.....
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    SlotPeace Forum Index -> Tävlingar / Utbyte mellan klubbarna All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group