SlotPeace Forum Index SlotPeace
Team21's Forum ...för Slotracers
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Slipa av kol eller polera kolhållaren...

 
Post new topic   Reply to topic    SlotPeace Forum Index -> SlotPeace
View previous topic :: View next topic  
Author Message
jockefors
Slotracer


Joined: 06 Nov 2010
Posts: 10
Location: Norsjö

PostPosted: Fri Nov 19 11:50:35    Post subject: Slipa av kol eller polera kolhållaren... Reply with quote

Hej
vad är bäst enklast...slipa av kolen eller polera/brotcha i kolhållaren....
på motorerna

vi har vare med om att motorer vi satt i hop inte går fullt ut ...känns nästan som motorerna är av gummi inget riktigt klipp i motorerna å dom går inte bra ....så jag tror att kolen kärvar i hållarna
har vare med om detta en gång förr å den motorn tappade totalt allt vad ork och power heter...va å pillade på kolen lite å hipps vipps så gick motorn betydligt bättre...
sänkte varvtiden med ca 0,5 sek å fick ett helt annat klipp i motorn...
_________________
Återfalls förbrytare körde i min ungdom i några år
började om då kiddsen va lagom gamla för å köra...tyvär så verkar jag gilla det bättre än ungarna gör..
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Bengt
Slotracer


Joined: 07 Nov 2005
Posts: 268
Location: Team21 ...den fräna klubben

PostPosted: Sat Nov 20 0:02:59    Post subject: Reply with quote

Hej Jocke
Gör rent kolen genom att gnugga/polera varje sida mot ett papper tills det inte blir skräp kvar på papperet. Skrapa även litegrann på änden som ligger an mot kollektorn med en brytbladsknivså du får en färsk yta, alternativt kan du slipa lite med en kolslip. Är kolen korta eller inte symetriskt slitna så är det bara att kasta dem, annars är det bara att åter-använda dem om motorn gick bra med dem.
Kolhållarna ska du inte slipa i, oftast är de ytbehandlade genom nickel- eller guldplätering och försvinner det supertunna skiktet kommer det att ärga och bli ännu sämre. Skaffa dig en kolhållar-liner och kolla/rikta så att kolhållarna är raka och att det finns plats för kolen att glida utan att det går trögt.
Sist av allt så använder du kolhållar-linern och en kolslip för att kolla att kolhållarna sitter rätt monterade.

fixtit
cheers / Bengt
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
jockefors
Slotracer


Joined: 06 Nov 2010
Posts: 10
Location: Norsjö

PostPosted: Thu Dec 16 17:04:45    Post subject: Reply with quote

hej
vi löste det så...men en riktare + ett diamantbrne e på g ..
sen ska vi bara inhandla riktplugg för c-kannan och linjerings verktyget för å sätta i lager ..sen e det full rulle ...

håller på med en skoj grej har lättat en gammal mura motor (kasse) ner till ca 3-4gram (orginalet väger ca 8 g)
her även kapat av/kortat ner kassen ca 4-5 mm tanken är att få in ett långt ..g27 strapcan ankare i motorn
(har flera som ligger å skräpar i lådan)

och ett par frächa magneter..lutar lite åt att testa ett par neo magneter eller cobalt magneter..
för skojs skull,finns dom som tål 120 grader ett sånt par bör gå köra med
ett heat i alla fall,vi har tempat en orginal gammal mura å den va ca 60-70 grader efter 3 min hård körning...

motorn e riktigt gullig ser ut som en mini motor...men jag hoppas den ska gå som ett troll..bör lätt ha samma prestanda som en g 20 motor med orginal mag med cobalt eller neo blir det ett monster
magnet massan är betydligt större i en c-kanna än i en strapcan motor...

hela iden är "lånad" från dragracing killarna i usa...där dom kortar av c-kannor på löpande band å matar in neo magneter i dom
killarna i usa kallar dom för "walnut "
fördelen mot en vanlig c-kanna är given motorn är mycket kortare å bör bli betydligt mer lätt körd iomed det blir mindre vikt i baken på bilarna
_________________
Återfalls förbrytare körde i min ungdom i några år
började om då kiddsen va lagom gamla för å köra...tyvär så verkar jag gilla det bättre än ungarna gör..
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    SlotPeace Forum Index -> SlotPeace All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group