SlotPeace Forum Index SlotPeace
Team21's Forum ...för Slotracers
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Ohm på handtaget?

 
Post new topic   Reply to topic    SlotPeace Forum Index -> SlotPeace
View previous topic :: View next topic  
Author Message
gilga
Slotracer


Joined: 20 Oct 2006
Posts: 5

PostPosted: Sun Nov 19 16:37:00    Post subject: Ohm på handtaget? Reply with quote

Hejsan alla slotracers. Jag har nu köpt en bil som jag är mycket nöjd med. Men nu börjar frågorna kring vår bana på jobbet hopa sig.

Vad ska man ha för Ohm på handtaget? när vi köpte banan medföljde det både 2 och 4 ohms delar till handtaget.

Vad kan det bero på att banan plötsligt blivit väldigt hal? kan det ha med däcken på bilarna att göra, då dessa ser något slitna ut. Om det är däckena, går det att göra något åt eller är det bara att byta? Har sett att en däckssvarv ska va bra att ha, vad använder man denna till?

Har även sett att en ultraljudstvätt ska vara bra att ha, vad använder man denna till?

Braidjos är något som också följde med när vi köpte banan, hur och varför använder man det?

Många frågor, jag vet, men jag är väldigt tacksam för svar.
Vill försöka få ordning på vår bana så vi inom en framtid kan börja köra tävlingar på den.
Back to top
View user's profile Send private message
Bengt
Slotracer


Joined: 07 Nov 2005
Posts: 268
Location: Team21 ...den fräna klubben

PostPosted: Sun Nov 19 22:57:16    Post subject: Reply with quote

Hej Gilga
Ohm på handtag? - ju vassare motor det är i bilen ju lägre ohm-tal ska det vara på resistorn, kör man med för lågt ohm-tal så blir gaspådraget nästan bara av eller på så fort man gasar och kör man med för högt ohm-tal så händer nästan ingenting förrän man har fullgas. 4ohm är nog lagom till era rembilar och 2ohm kan vara lagom till en saloon bil med G12-motor.

Hal bana? - den är förmodligen bara smutsig och dammig, och då blir banan hal och skräp samlas på däcken när man kör. Det är bara på med gummihandskarna och tvätta banan med kemiskt ren bensin+tygtrasa, tvätta noga utefter sargerna också där skräpet samlas och dammsug gärna själva spåret- Sedan ska kurvorna sprayas med däcksoppa blandad med kemiskt ren bensin (en dryg flaska soppa till 7-8 deciliter bensin, spraya mest i ingångarna till kurvorna + lite i ingången till dosen), vill man vara noga så tvättar man flätan efter att man sprayat. Ni får pröva er fram, men kör inte med bilar på banan förrän sprayet har dunstat bort helt då det lätt tar eld om man är för snabb att prova holyshit holyshit holyshit
Tvätta däcken med bensin innan körning om de är smutsiga.

Däcksvarv? - den används till att få fram exakt den diametern på däcken som man vill ha på sin bil vid tävling, då vill man inte ha för höga däck då det ger sämre väghållning. I början behövs ingen svarv, bara man köper däck med rätt diameter (till G12-saloon-bilen max .765" i dia).

ultraljudstvätt? - är bra att ha om man vill ha allting extra rent när man renoverar motorer och andra delar. Däcksoppa-glafs får man ändå tvätta bort med bensin eller diskmedel+borste. Den klarar man sig utan, men man får slita lite mer om man vill ha allting skinande rent.

Braid-jouice? - det är en kontakt- och också friktions-vätska för borsten och kan vara bra att ha, men inte för mycket då det blir väldans kladdigt. Det behövs ej på rembilarna, men ibland på G12-bilar men framförallt på ännu motorstarkare bilar.

cheers / Bengt
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
gilga
Slotracer


Joined: 20 Oct 2006
Posts: 5

PostPosted: Mon Nov 20 14:20:17    Post subject: Reply with quote

Tackar så mycket Bengt. nog är banan lite skitig men det blev en rejäl skillnad när jag tvättade av däckena. men när man får tid ska jag ta en rejäl tvätt av banan också...
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    SlotPeace Forum Index -> SlotPeace All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group