SlotPeace Forum Index SlotPeace
Team21's Forum ...för Slotracers
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Sydcupen i Växjö 11/3-2006
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    SlotPeace Forum Index -> Tävlingar / Utbyte mellan klubbarna
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Bengt
Slotracer


Joined: 07 Nov 2005
Posts: 268
Location: Team21 ...den fräna klubben

PostPosted: Sun Mar 12 15:36:01    Post subject: Sydcupen i Växjö 11/3-2006 Reply with quote

Hej
Nu har Växjö återigen kört en flyttad deltävling i Sydcupen. Jämfört med förra årets deltävling så var det mycket fler deltagare, 23 i G12-saloon och 7 i 16D-saloon. Från Team21 var vi 6 som körde och mycket glädjande var att hela 5 hemmaförare från Team Sigfridshell / Växjö MS deltog.

Tävlingen kördes med:
* varvkval (ej varvtidskval) ! (”Varje deltävling körs med ett tidskval om 1 minut i Production 24”)
* direkta finaler !
* ingen mekning efter kvalet !
* ingen mekning (inte ens smörjning) vid spårbyten !
* förare fick ej uppmärksamma tävlingsledaren på att bryta strömmen vid ”riders” eller när kurvvakterna inte såg/ nådde bilen utan fick invänta kraschen ! Ordet ”Stopp” dög inte, kurvvakterna skulle säga ”Track” ! (”"Stopp" får endast påkallas av förare då deras bil ligger under banan, innanför banan, på raksträckan framför förarna eller under bron och endast då kurvvakterna inte kan nå den, samt om bilen hamnar på fel spår.”)
* och inte med ”En mycket generös hållning ifråga om karosser för juniorerna”

Info: Citaten ovan är från reglerna för Sydcupen.
…jag säger bara hallå! I bilen hem hördes ”vilka konstiga regler de körde med där!”. Hallå!!!


Själva tävlingarna löpte på i rask takt.
Först körde juniorerna sitt första race i en RoundRobin, det vanns av Fred. De två andra racen vanns av Fredrik och han körde även flest varv totalt, före Fred. Total-trean David var tvåa i två race och var bara 9 varv efter på mer än 500 varvs körning.

Kvalet i G12-saloon togs hem av Christer Helgesson och Tobias Lestrell, båda körde 12,45 varv på 1 minut.
Redan i D-finalen kryssade sig Tommy Berggren bra fram och körde 349varv. I de kommande del-finalerna var det tät racing, jag vill själv tacka Marcus A & Erik N & Carsten G för en bra adrenalinkick i B-finalen.
Det dröjde ända till A-finalen innan Tommys resultatet slogs, men där blev det med besked. I A-finalen skiftade ledningen mellan Christer H och Landrud, men Drutten vann till slut på 372 varv och drygt ett varv före Christer. Tobias L låg säkert på tredje plats, men fick släppa förbi Dan A och Lasse H pga drev-strul när endast en knapp minut återstod.

För oss väntade andra åtaganden, och efter att ha fått väntat på att få ut bilarna (??? !!!) lämnade vi i tät följd. Sten körde sina första tävlingsvarv i Open12 och Eurosport, och tog några skalper även om det bara räckte till placeringar i mitten av resultatlistan.

Tack till arrangörerna Lasse H och Team Sigfridshell för en trevlig tillställning – vi syns hos er igen i april.
cheers / Bengt
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Bengt
Slotracer


Joined: 07 Nov 2005
Posts: 268
Location: Team21 ...den fräna klubben

PostPosted: Sun Mar 12 16:02:37    Post subject: Reply with quote

Hej
Här är resultaten från Lasse Harrysson
cheers / Bengt

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Torsten
Slotracer


Joined: 15 Nov 2005
Posts: 15
Location: Växjö

PostPosted: Sun Mar 12 23:28:47    Post subject: Reply with quote

Så ni gillar inte Sydcupens regler??

Visst kan det tyckas knepigt å trist, men det e lika för alla. Det va ingen som stannade å mekade annat än under sin körtid idag på F1 heller..

Jag som inte e så attans bra på att meka kan endå gilla grejjen med att den bilen du besiktar ska hålla hela rejset! Vill du skruva/olja mm. så är det under din körtid, som ett depåstopp.

Det att bara kurvvakterna skulle ropa "Track" e för att inte alla ska skrika sönder ett lopp. Tyckte det va en hel del som försökte skrika endå..?!?

Varvkvalet va en surprise för mig oxå.. Det roliga med den va att det va ett "nytt" grepp. I Skalacupen är det tidskvar har jag för mig och det va det vi körde med hos er senast oxå, men det va kul endå! Det gällde ju att hålla sig på banan...

Juniorerna hade betydligt generösare regler i 16D än i de andra klasserna. Det fanns dom som körde med icke godkända karosser, utan förarinsatser mm.

Det man kanske kan lägga på oss e att vi inte har säkringar vid anslutningarna för handtagen. Tydligen va vissa färgblinda efter några rejs och kopplade fel. Det va oxå tight med mellanrummet innan tidtagningen, men som ngn sa; -Kör med kortare borst!

Summan av kardemumman e nog endå att det ska va kul. Vill man påverka reglerna för en tävling får man göra som i alla föreningar: Motionera!!
_________________
Torsten
Team Sigfridshell
www.sigfridshell.se
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Bengt
Slotracer


Joined: 07 Nov 2005
Posts: 268
Location: Team21 ...den fräna klubben

PostPosted: Mon Mar 13 19:22:32    Post subject: Reply with quote

Hej
Först - jag glömde ju nämna och gratulera Ninni som blev bästa tjej i hela tävlingen, grattis Ninni Cool


Regler - vilka regler menar du? de vi körde efter eller de som är skrivna för Sydcupen? Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes

Man kan nog leva med vilka regler som helst, bara man vet vilka regler det är som gäller - det var enda sensmoralen med min kommentar.

Sedan så var det ju inte F1 (skala 1:1) eller VM vi körde. Jag hade inte Sydcups-reglerna i färskt minne, men när jag senare kollade i dem och de skiljde sig på flera punkter så ville jag bara uppmänrksamma det. Vi hade inga problem att acceptera allt, men dock med viss förvåning. Det är inte där som skon klämmer utan mer om att ...har man regler så ska man väl följa dem.

Varvkval - det var något man körde med i jurassic time, när varvräkningen var i det närmaste elektromekanisk och inte hade tidtagning (utom när Janne kom med sin mobila fotocells-båge och printer). Jag kan dock inte svära på att tex britterna har lämnat varvkval Mr. Green Mr. Green Mr. Green

...och vi hade riktigt kul, kan det bli annat när man får leka med sina bilar och träffa alla trevliga racers från när och fjärran!

Säkringar - det hör inte hemma på en tävlingsbana. Frågan är om ens kidsen behöver ha det. Jag har sett minen på smågrabbar som kopplat fel och bränt klubbhandtag några gånger, det ser ut som dom har åkt berg-och-dal-bana för första gången ...en skräckblandad förtjusning de inte glömmer i första taget Cool Cool Cool

cheers / Bengt
ps: nu är det snart Race igen
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Peter
Slotracer


Joined: 07 Nov 2005
Posts: 14

PostPosted: Mon Mar 13 20:32:03    Post subject: Reply with quote

Hej!

Vad det gällde reglerna så hittar jag inte många skillnader på det som var sagt i förväg och det som det blev, inte lika många som du gjort i alla fall...

Quote:
* varvkval (ej varvtidskval) ! (”Varje deltävling körs med ett tidskval om 1 minut i Production 24”)

Ja, det står nog fel i reglerna/inbjudan, men jag tyckte det var kul med varvkval som omväxling Smile

Quote:
* direkta finaler !

Sveslot standard, inget konstigt anser jag, och det har inte stått något annat någon annan stans heller vad jag vet.

Quote:
* ingen mekning efter kvalet !

Som ovan, Sveslot standard.

Quote:
* ingen mekning (inte ens smörjning) vid spårbyten !

Som ovan, Sveslot standard.

Quote:
* förare fick ej uppmärksamma tävlingsledaren på att bryta strömmen vid ”riders” eller när kurvvakterna inte såg/ nådde bilen utan fick invänta kraschen ! Ordet ”Stopp” dög inte, kurvvakterna skulle säga ”Track” ! (”"Stopp" får endast påkallas av förare då deras bil ligger under banan, innanför banan, på raksträckan framför förarna eller under bron och endast då kurvvakterna inte kan nå den, samt om bilen hamnar på fel spår.”)

Som ovan, Sveslot standard. För övrigt tycker jag det är bra, det är svårt att vara raceledare om alla skall få ropa "track" när man tycker något är fel. Att sedan Harrysson valt ordet "Track" är nog med helt enkelt för att alla insinkttivt ropar STOPP, och för att skilja falska/felaktiga trackcalls från riktiga så har han bytt ordet, dessutom gissar jag att det är internationellt gångbart. Och det informerades tydligt om detta med innan racestart.

Quote:
* och inte med ”En mycket generös hållning ifråga om karosser för juniorerna”

Jag stod vid besiktningen och såg hur juniorbilarna besiktigades. Icke godkända karosser brydde man sig inte om, förarinsatser brydde man sig inte heller om. Att bilen har rätt markfrigång och korrekta mått tycker jag inte är att vara speciellt hård, jag anser att det var väldigt generös hållning för juniorerna. OBS! Det här gällde självklart bara 16D-klassen, det var väl inte helt uttalat kanske, men det är 16D-klassen som är juniorklassen, i övriga klasser gäller såklart striktare regler.


Säkringar, tja det är som det är, det brann ett antal handtag, kan det undvikas med 40A automatsäkringar så tar vi och sätter dit det, inga problem. Vi skall ändå stuva runt bland körplatserna, dra nya ledningar, märka upp tydligare m.m. så...


Race på lördag igen, blir kul! Vi ser fram emot det, vi är riktigt taggade... Jag fick revanch på Torsten igår på klubbracet så på lördag gäller det!


VI SES DÅ! Laughing
Back to top
View user's profile Send private message
otala
Guest





PostPosted: Mon Mar 13 21:36:40    Post subject: Reply with quote

Lite bilder från tävlingen finns på Carsten Grønnemann's sida www.SlotCarRacing.dk under "LøbsReferat".
Back to top
otala
Guest





PostPosted: Mon Mar 13 21:47:52    Post subject: Är det ingen poäng i Sydcupen för Team 21? Reply with quote

Varför får inte Team 21 förare någon poäng i Sydcupen?
Back to top
Peter
Slotracer


Joined: 07 Nov 2005
Posts: 14

PostPosted: Mon Mar 13 22:17:12    Post subject: Reply with quote

Team 21 är inte med i Sveslot. Därför får ni inga poäng i Sydcupen. Medlemsavgiften är 250 kr för hela klubben för ett helår...
Back to top
View user's profile Send private message
Torsten
Slotracer


Joined: 15 Nov 2005
Posts: 15
Location: Växjö

PostPosted: Mon Mar 13 22:28:16    Post subject: Reply with quote

Saxat från www.sveslot.org

"Medlemsavgiften är 200 kr/år."
_________________
Torsten
Team Sigfridshell
www.sigfridshell.se
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
otala
Guest





PostPosted: Mon Mar 13 22:46:30    Post subject: Reply with quote

Poängen gör inget. Det är kul med race ändå, men huvudet behöver vila sig några dagar efter några känningar på takbjälkarna.
Back to top
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    SlotPeace Forum Index -> Tävlingar / Utbyte mellan klubbarna All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group